Light producten bieden geen oplossing voor overgewicht

Uit onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen blijkt dat het consumeren van lightproducten niet helpt om overgewicht onder de bevolking te verminderen. Hoewel deze producten mogelijk weinig calorieën bevatten, leidt het feit dat ze niet voedzaam zijn tot de verleiding om ze in grotere hoeveelheden te consumeren. Dit is niet de eerste keer dat dergelijk onderzoek is uitgevoerd. Eerder is al naar voren gekomen dat mensen meer chips eten wanneer ze kiezen voor de lightvariant.

Toename in consumptie

Consumenten zullen, wanneer ze overschakelen naar een lightvariant, grotere hoeveelheden blijven consumeren. Dit gedrag is niet tijdelijk, maar blijft zelfs een jaar na de overstap van toepassing. Bovendien kiest een deel van de consumenten ervoor om zowel de lightvariant als de normale variant te consumeren.

Het onderzoek toont aan dat het overschakelen naar light producten na een jaar resulteert in een toename van het caloriegehalte met 13%. Peter Verhoef, leider van het onderzoek, is daarom bezorgd over het huidige beleid van de overheid om light producten aan te bevelen.

Schuldgevoel verminderen

Light producten spelen in op het schuldgevoel van consumenten. Omdat het een light product is, voelen consumenten zich minder schuldig en consumeren ze er meer van.

Volgens het onderzoeksteam zijn de resultaten van dit onderzoek van toepassing op alle snackproducten waarvan een light versie op de markt is, en dit probleem speelt niet alleen in Nederland.